● 29% van de jongeren in de leeftijd van 18 tot 25 jaar en 26% mensen met een laag inkomen worstelen met dit probleem.
● Beautyproducten, haarverzorgingsproducten, zonbescherming en wasmiddel zijn het meest buiten bereik voor mensen met verzorgingsarmoede.
Eén op de zeven volwassen Nederlanders (15%) kampt met verzorgingsarmoede. Over verzorgingsarmoede wordt gesproken als men in de afgelopen twaalf maanden geen dagelijkse verzorgingsproducten, zoals tandpasta, wasmiddel en deodorant heeft kunnen kopen vanwege een tekort aan financiële middelen. 24% van de Nederlanders die kampt met verzorgingsarmoede is zelfs wekelijks niet in staat om verzorgingsproducten aan te schaffen. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van Kruidvat en Stichting Armoedefonds onder een representatieve groep Nederlanders*.
Maar liefst 29% van de jongeren (18 tot 25 jaar) en 26% van de mensen met een laag inkomen worstelen met dit probleem. Maar ook midden (12%) en zelfs hogere (7%) inkomens krijgen ermee te maken. Inflatie, de hoge energierekening en zorg- en/of tandartskosten worden genoemd als oorzaken van de verslechterde financiële situatie. Voor jongeren is hun studieschuld een van de drie grootste oorzaken van financiële problemen. Gezinnen geven vaker aan in financiële problemen te zitten door onvoldoende kennis over toeslagen en kinderopvang.
Beautyproducten (27%), haarverzorgingsproducten (19%), zonbescherming (18%) en wasmiddel (16%) zijn producten die deze groep het vaakst niet kan betalen. Gevolgd door scheerartikelen (16%), deodorant (15%) en gezichtsverzorging (15%). Hierdoor gebruiken mensen deze producten minder vaak of helemaal niet, of zoeken naar alternatieven. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat mensen minder vaak zonbeschermingsproducten gebruiken om het product langer te laten meegaan, hun kleren bij vrienden wassen, en deodorant lenen van familie.
De gevolgen van verzorgingsarmoede zijn groot. Zo vermijdt 17% van de mensen sociale interacties: ze durven geen mensen bij hen thuis uit te nodigen, gaan minder naar verjaardagen en brengen minder tijd door met vrienden. Ook leidt verzorgingsarmoede tot psychosociale klachten en gezondheidsklachten. Een derde van de mensen ervaart stress, schaamte en cijfert zichzelf weg als gevolg van verzorgingsarmoede. Vooral vrouwen geven vaker aan stress te ervaren (42%). Ook komen gevoelens als falen (34%), angst (27%) en eenzaamheid (24%) naar boven. De lichamelijke gevolgen zijn eveneens ingrijpend. Het onderzoek laat zien dat mensen last hebben van huidproblemen zoals acne, een droge huid of door de zon verbrande huid (19%), een zweetgeur (18%), of een slechte haarconditie zoals vet haar (16%). Ook gebitsproblemen zoals gaatjes en tandsteen (14%) zijn veelvoorkomend bij mensen die leven in verzorgingsarmoede.
“Wij vinden dat iedereen het verdient om zich gezond, mooi en goed te voelen, maar voor veel mensen is dit niet vanzelfsprekend. Eén op de zeven Nederlanders kampt met verzorgingsarmoede. Helaas is er te weinig aandacht is voor dit schrijnende probleem. Met het delen van de resultaten van het onderzoek willen we meer inzicht geven in deze problematiek, maar daar blijft het niet bij. Deze week ontvangen 20.000 mensen gratis een Kruidvat Health & Beautykaart ter waarde van 25 euro via het Armoedefonds. Hiermee kunnen ze verzorgingsproducten kopen in een Kruidvat winkel. Volgende week starten ook onze ‘Samen in Actie weken’, waarmee we vele duizenden mensen gaan helpen. Met deze acties leveren we een bijdrage aan het stap voor stap oplossen van verzorgingsarmoede in Nederland”, zegt Ed van de Weerd, CEO van AS Watson Benelux waar Kruidvat onderdeel van is.
Kruidvat en het Armoedefonds bundelen samen met acht partners de krachten in de strijd tegen verzorgingsarmoede. Tijdens de ‘Samen in actie weken', die lopen van 10 juni tot en met 23 juni, kan iedereen een steentje bijdragen. Klanten ontvangen bij aankoop van een deelnemend product één product gratis en Kruidvat doneert, samen met haar partners, hetzelfde product aan gezinnen in armoede; een 1+1+1 actie. Ook kunnen klanten vanuit de Kruidvat Club hun spaarpunten doneren aan het Armoedefonds.
Henk de Graaf, Stichting Armoedefonds: “Een tube tandpasta of een fles shampoo zou nooit een bron van stress mogen zijn. Toch is dat de harde realiteit voor veel mensen. Verzorgingsproducten zijn geen luxe maar een basisbehoefte. De samenwerking met Kruidvat is een eerste stap om te zorgen dat verzorgingsproducten voor iedereen toegankelijk worden.”
De partners die samenwerken met Kruidvat tijdens de Samen in Actie weken zijn Unilever, Procter & Gamble, Colgate-Palmolive, PK Benelux, Beiersdorf, Marcel’s Green Soap, Nature Box en Essity.
Over Kruidvat Nederland
Wie kent Kruidvat niet? Bij Kruidvat winkelen wekelijks enkele miljoenen klanten. Hiermee is Kruidvat marktleider in de health- & beautymarkt in Nederland en België. Een positie waar we trots op zijn. Ons bedrijf heeft ruim 1.250 winkels en ruim 25.000 medewerkers. Wij geven invulling aan ons motto ‘Steeds verrassend, altijd voordelig’ door een ruime keuze te bieden uit een voordelig, gevarieerd en hoogwaardig aanbod health-, beauty-, en babyartikelen, aangevuld met een uitgebreid en verrassend assortiment producten.
Contactgegevens
-
- A.S. Watson Health & Beauty Be...
- Team Corporate Communicatie
- pers@nl.aswatson.com
- +31 318 579597
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Kruidvat wederom Retailer of the Year 2024-2025
Kruidvat heeft donderdag 7 november de publieksprijs Retailer of the Year 2024-2025 gewonnen. Kruidvat won deze ‘hoofdprijs’ vorig jaar (2023-2024) ook. Het is bijzonder dat een retailer de prijs t...
KRUIDVAT UITGEROEPEN TOT ‘ABN AMRO RETAILER OF THE YEAR THE NETHERLANDS’ 2023-2024’
Kruidvat uitgeroepen tot 'ABN AMRO Retailer of the Year 2023-2024' na beoordeling van ruim 162.000 consumenten
VIER OP VIJF NEDERLANDERS SMEREN ZICH ONVOLDOENDE IN TEGEN DE ZON
Slechts één op de vijf mensen geeft aan zich voldoende in te smeren, terwijl één derde zich zelden of nooit insmeert. Om zoveel mogelijk Nederlanders bewust te maken van het belang van een goede zo...
A.S. Watson Benelux kiest GroupM
A.S. Watson Benelux kiest voor GroupM als haar nieuwe mediabureau. Dat is de uitkomst van een internationaal pitchtraject dat in 2022 heeft gelopen. Dit heeft tot gevolg dat A.S. Watson afscheid ne...