Kruidvat en Trekpleister stoppen vanaf volgende week met de verkoop van plastic wegwerptasjes. In plaats daarvan roepen de winkelketens klanten op om vooral zelf een tas mee te nemen. Klanten die toch een tas willen hebben, kunnen vanaf volgende week een duurzamere tas kopen. Deze ‘shopper’ wordt gemaakt van onder meer 90 procent gerecycled plastic. Een deel daarvan is ‘ocean waste’, plastic dat uit de zee is opgevist. De maatregel scheelt de drogisterijketens jaarlijks 15 miljoen plastic tasjes, oftewel twee vrachtwagens vol wegwerptassen.
“Met de oproep om vooral zelf een tas mee te nemen zetten we een nieuwe stap naar een duurzamere toekomst”, zegt Ed van de Weerd, CEO van A.S. Watson Health & Beauty Benelux. “Onze missie is dat we onze klanten helpen zich mooi, gezond en goed te voelen. Daarbij hoort een gezonde en schone wereld. Door onze vijf miljoen wekelijkse klanten te vragen om zelf een tas mee te nemen naar onze winkels, dragen we bij aan een betere wereld met minder plastic afval. En voor de klanten die hun tas zijn vergeten of bijvoorbeeld een extra tas nodig hebben, introduceren we een duurzamere, herbruikbare shopper die lang mee kan gaan.”
“Als basismateriaal voor onze nieuwe duurzamere shopper hebben we bewust gekozen voor gerecycled plastic, waar je wellicht een natuurlijk materiaal als katoen of jute zou verwachten”, zegt Leendert van Bergeijk, MVO manager bij A.S. Watson. “Uit onderzoeken blijkt echter dat natuurlijke materialen een hoge milieubelasting kunnen hebben ten aanzien van bijvoorbeeld watergebruik. Daarbij bevinden de plantages van deze gewassen zich meestal in gebieden met een droog klimaat. En als dergelijk katoen of jute niet biologisch wordt geproduceerd dan wordt er doorgaans ook gebruik gemaakt van kunstmest, pesticiden en chemicaliën op de plantages. Plastic is stevig, licht voor transport en de productie kost relatief weinig energie. Herbruikbare shoppers van plastic belanden minder snel in de natuur en worden in Nederland en België veel hergebruikt. Al met al dus een logische keuze.”
De duurzamere shopper van Kruidvat en Trekpleister is gemaakt uit 90 procent recycled PET non woven plastic. Een belangrijke eis bij de ontwikkeling van de duurzamere shopper was dat de tas stevig genoeg moest zijn om langere tijd te kunnen worden hergebruikt. Ook was een vereiste dat de shopper zoveel mogelijk gerecycled materiaal zou bevatten. Dat bleek echter nog niet zo eenvoudig. De nieuwe shopper bevat vijf procent plastic dat afkomstig is uit de oceaan. Van Bergeijk: “Gerecycled plastic –al helemaal het plastic dat is aangetast door zeewater- zorgt voor uitdagingen als het gaat om de uiteindelijke kwaliteit van een nieuw product dat ermee gemaakt wordt. Ocean waste plastic is vaak oud plastic dat veel minder stevig is dan nieuw plastic. Dat maakt de verwerking tot een nieuw en sterk product zoals onze shopper tot een flinke uitdaging.”
Over Kruidvat Nederland
Wie kent Kruidvat niet? Bij Kruidvat winkelen wekelijks enkele miljoenen klanten. Hiermee is Kruidvat marktleider in de health- & beautymarkt in Nederland en België. Een positie waar we trots op zijn. Ons bedrijf heeft ruim 1.250 winkels en ruim 25.000 medewerkers. Wij geven invulling aan ons motto ‘Steeds verrassend, altijd voordelig’ door een ruime keuze te bieden uit een voordelig, gevarieerd en hoogwaardig aanbod health-, beauty-, en babyartikelen, aangevuld met een uitgebreid en verrassend assortiment producten.
Contactgegevens
-
- A.S. Watson Health & Beauty Be...
- Team Corporate Communicatie
- pers@nl.aswatson.com
- +31 318 579597
Kopieer link
https://nieuws.kruidvat.nl/226348-kruidvat-en-trekpleister-stoppen-met-verkoop-plastic-wegwerptasGerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
VIER OP VIJF NEDERLANDERS SMEREN ZICH ONVOLDOENDE IN TEGEN DE ZON
Slechts één op de vijf mensen geeft aan zich voldoende in te smeren, terwijl één derde zich zelden of nooit insmeert. Om zoveel mogelijk Nederlanders bewust te maken van het belang van een goede zo...
KRUIDVAT START CAMPAGNE ‘DUURZAMER, DOE ER JE VOORDEEL MEE’
Onder de noemer ‘Duurzamer, doe er je voordeel mee’ geeft Kruidvat het startsein voor de campagne die draait om duurzaamheid. In deze campagne helpt Kruidvat consumenten te kiezen voor duurzamere p...
KRUIDVAT START PILOT MET FIETSKOERIERS ‘VANDAAG IN HUIS’
Kruidvat is in Den Haag gestart met een pilot met bezorging op dezelfde dag. Deze nieuwe service, Kruidvat Vandaag in Huis, wordt verzorgd in samenwerking met fietskoeriers van Packaly.
RUIM KWART NEDERLANDERS VOORSTANDER VAN VERBOD PALMOLIE IN PRODUCTEN
Een kwart van de Nederlanders is voor het verminderen of een verbod op de verwerking van palmolie in producten, blijkt uit onderzoek¹ van Kruidvat