Test zonbescherming Consumentenbond zorgt voorverwarring bij consumenten

Kruidvat oneens met publicatie test zonbescherming Consumentenbond

Kruidvat is het fundamenteel oneens met de recente publicatie van een test van de Consumentenbond over zonbeschermingsproducten. Uit dit onderzoek blijkt dat van Kruidvat Solait Sunmilk 200ml SPF50 de beschermingsfactor lager is dan aangegeven op de verpakking. Dat staat haaks op uitkomsten van onderzoeken die Kruidvat door erkende laboratoria heeft latenuitvoeren. Hierbij is dezelfde methodiek gehanteerd als door de Consumentenbond. Testen met exact hetzelfde product lieten een SPF zien die ruim boven factor 50 ligt. Kruidvat Solait zonbeschermingsproducten voldoen dan ook volledig aan de gestelde veiligheidseisen.

Een onafhankelijk veiligheidsexpert heeft zowel de testen van de Consumentenbond als die van Kruidvat tegen het licht gehouden. De conclusie is dat alle onderzoeken juist zijnuitgevoerd. De huidige test maakt gebruik van proefpersonen met verschillende huidtypes,waardoor de uitkomsten van de onderzoeken drastisch van elkaar kunnen afwijken.

Kruidvat roept de Consumentenbond en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op om een einde te maken aan deze situatie en te komen tot gezamenlijke, eensluidende afspraken over de manier van testen van zonbeschermingsproducten.

Volgens Niek Schipper, Trading Director van AS Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, is het verschil in uitkomsten slecht nieuws voor de consument. “Het laatste dat wij willen is dat onze klanten ook maar een seconde twijfelen aan de bescherming die onze zonneproductenbieden.

Dat is de reden waarom wij nu in actie komen." Kruidvat heeft meermaals geprobeerd de dialoog aan te gaan met de Consumentenbond, maar dat heeft niet geleid tot het aanpassen van de publicatie noch tot verder onderzoek vande Consumentenbond naar de verschillende testresultaten. Daarover is Kruidvat teleurgesteld.

“Wij nemen kwaliteit zeer serieus en zijn er van overtuigd dat Kruidvat Solait zonbeschermingsproducten volledig aan de veiligheidseisen voldoen,” zegt Niek Schipper.

Over Kruidvat Nederland

Wie kent Kruidvat niet? Bij Kruidvat winkelen wekelijks enkele miljoenen klanten. Hiermee is Kruidvat marktleider in de health- & beautymarkt in Nederland en België. Een positie waar we trots op zijn. Ons bedrijf heeft ruim 1.250 winkels en ruim 25.000 medewerkers. Wij geven invulling aan ons motto ‘Steeds verrassend, altijd voordelig’ door een ruime keuze te bieden uit een voordelig, gevarieerd en hoogwaardig aanbod health-, beauty-, en babyartikelen, aangevuld met een uitgebreid en verrassend assortiment producten.

Contactgegevens

Gerelateerde thema's

Ontvang het laatste Kruidvat Nederland nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL