Duurzaamheidsverslag 2023:

AS Watson zet verdere stappen in verduurzaming en maatschappelijke impact

- AS Watson Health & Beauty Benelux toont maatschappelijke verantwoordelijkheid door samen te werken met Stichting Armoedefonds en de Belgische Federatie van Voedselbanken. In totaal zijn er 31.750 cadeaukaarten van 25 euro gedoneerd aan mensen in armoede. 

- Kruidvat zet zich onder andere in voor verduurzaming met gerecycled plastic in verpakkingen, wasbare luiers, en verduurzaming van verschillende productlijnen. 

- Kruidvat heeft 9,3% minder CO2-uitstoot gerealiseerd. Daarbij is er in veel winkels geïnvesteerd in ledverlichting en zijn er stappen gezet in het versneld gasvrij maken van winkels.

AS Watson Health & Beauty Benelux – het moederbedrijf van onder andere Kruidvat en Trekpleister – heeft het afgelopen jaar weer veel stappen gezet om de bedrijfsvoering verder te verduurzamen. Zo heeft de drogisterijketen haar huismerkproducten verder verduurzaamd en is de CO2-uitstoot met 9,3 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Ook neemt het bedrijf haar verantwoordelijkheid op maatschappelijk gebied door de langetermijnsamenwerking met Stichting Armoedefonds in Nederland en de Belgische Federatie van Voedselbanken. Dit en meer staat in het vandaag gepubliceerde Duurzaamheidsverslag van 2023.

AS-Watson-Duurzaamheid-Cover-2023.png
  • png

“Een duurzame keuze moet betaalbaar en daarmee bereikbaar zijn voor iedereen", zegt Ed van de Weerd, CEO van AS Watson Health & Beauty Benelux. “We werken daarom hard aan verbeteringen in onze bedrijfsvoering en assortiment. Zo zetten we stappen in het duurzamer maken van producten, onze logistiek en onze winkeloperatie. In de toekomst zal niet-duurzaam de uitzondering zijn.”

AS Watson Health & Beauty Benelux ondergaat een stapsgewijze verduurzaming waarbij met name de verduurzaming van eigenmerkproducten in het oog springt. Zo bevatten alle Kruidvat douchelijn verpakkingen nu (een deel) gerecycled plastic, is de wasbare luier gelanceerd en zijn de ingrediënten en de verpakkingen van de Kruidvat Solait zonbeschermingslijn een stapje duurzamer. Er zitten bijvoorbeeld geen microplastics meer in en er wordt steeds meer gerecycled plastic gebruikt voor de verpakkingen.

AS-Watson-Benelux-Duurzaamheid-Overzicht-2023.jpg
  • jpg

Versneld van gas af
De CO2-uitstoot is met 9,3 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. In veel winkels is geïnvesteerd in ledverlichting en er zijn stappen gezet om de winkels versneld van het gas af te laten gaan. Ook wordt er geïnvesteerd in het vergroten van de kennis over duurzaamheid bij alle medewerkers. Hiervoor heeft het bedrijf een bewustwordingscampagne opgezet die begin 2024 in de hele organisatie is uitgerold. Daarnaast zijn er gerichte trainingen en opleidingen ingezet voor medewerkers. In campagnes wordt ook de bewustwording bij klanten gestimuleerd door ze aan de hand te nemen, te wijzen op alternatieve producten die duurzamer zijn en door prijzen laag te houden.

Verdere stappen op maatschappelijke verantwoordelijkheid

In 2023 is Kruidvat een samenwerking gestart met Stichting Armoedefonds in Nederland en de Belgische Federatie van Voedselbanken in België. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 7 Nederlanders kampen met verzorgingsarmoede. In België is dit zelfs 1 op de 4. Zij hebben niet altijd de financiële middelen om dagelijkse verzorgingsproducten zoals tandpasta en deodorant te kopen. Om deze producten toch voor iedereen bereikbaar te maken, heeft Kruidvat in 2023 onder andere 31.750 health & beauty cadeaukaarten ter waarde van 25 euro gedoneerd aan het Armoedefonds en de Federatie van Voedselbanken. Dit was de start van een langetermijnsamenwerking om verzorgingsarmoede aan te pakken en bespreekbaar te maken.

Make-up voor de donkere huid
De Inclusion Council, een adviesraad die Kruidvat helpt het assortiment en communicatie inclusiever te maken, is vorig jaar meerdere keren bij elkaar gekomen. Zo is er aandacht besteed aan zonbescherming en make-up voor de donkere huid en is er gewerkt aan productontwikkeling voor de verzorging van curly hair. De belangrijkste innovatie was op het gebied van foundation: daarbij werd niet alleen naar kleuren gekeken, maar ook naar de presentatie op het schap.

Het volledige duurzaamheidsverslag van 2023 vind je hier: https://www.kruidvat.nl/duurzaamheid

Over Kruidvat Nederland

Wie kent Kruidvat niet? Bij Kruidvat winkelen wekelijks enkele miljoenen klanten. Hiermee is Kruidvat marktleider in de health- & beautymarkt in Nederland en België. Een positie waar we trots op zijn. Ons bedrijf heeft ruim 1.250 winkels en ruim 25.000 medewerkers. Wij geven invulling aan ons motto ‘Steeds verrassend, altijd voordelig’ door een ruime keuze te bieden uit een voordelig, gevarieerd en hoogwaardig aanbod health-, beauty-, en babyartikelen, aangevuld met een uitgebreid en verrassend assortiment producten.

Contactgegevens

Gerelateerde thema's

Ontvang het laatste Kruidvat Nederland nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL